5 forundrande saker med Amerikat.


1. De alskar drama.

Har de inte drama skapar de drama. Och det med besked.


2. Matvanor.

Har om dagen satt vi och at middag, en god normal gryta. Det vill saga tills jag hittade chips i grytan.. eeeh, what the fuck? Var tvungen att fraga vad det var, for chansen var ju stor att det var nagot som sag ut som chips, men faktiskt inte var chips. Men jo da, svaret lod: It's chips!

Nar man hittar chips nersmulade i en perfectly fine gryta, da vet man att man ar i USA.

3. Kladsmak

Att ga till skolan i pyjamas brallor och tofflor ar ingen ovanlighet. Nar amerikaner gar pa hemmafest har de pa sig jeans och sweatshirt (va fan heter det pa svenska?). Enda gangen man klar upp sig ar pa typ Homecoming eller Sweet Sixteens etc (som ar STORA festrer med riktiga DJs etc). Forsokte behalla min svenska stolthet lange, men varje morgon rycker det i fingrarna, och helt okontrollerat gar dom mot jeans och tom typ jazzbryllor hyllan. Och guess what... Igar gick jag pa hemmafest i sweatshirt och jeans, och var jattelycklig med det. Hjalp, vad fan hande??

4. Nar amerikaner ska lara sig sprak

Forsta dagen i min spanska klass garvade jag for mig sjalv at alla amerikaner som pratade spanska med amerikansk accent, andra dagen var jag fortfarande forundrad over hur dumma dom lat. Tredje dagen upptackte jag med forskrackelse hur jag sjalv pratade spanska som en amerikan. Ve och fasa.

5. Acklighet ar normalt

Vidriga saker som att ga runt och knacka fingrarna, rapa hogt etc. ar inget att skammas for. Det gor dom i skolan, hemma, ja overallt. Det later ackligt och sjukt laskigt. Det varsta ar nar nagon knacker ryggen. Det gar fan kalla karar genom hela kroppen pa mig. Dar gar gransen.


Har upptackt hur mycket man kan vanja sig vid ocksa. Har om dagen var jag for lat for att ga till kylskapet och ta filtrerat vatten sa drack fran kranen (som alltid har klor-vatten har). Nar jag kom hit tyckte jag att det smakade skit. Och nu kande jag inte ens smaken langre.

Var med en svensk tjej igar som ocksa bor har i B-Ham. Hon heter Signe och gar pa Sehome HS. Hon var jattesnall. Men poangen ar att vi pratade engelska hela tiden haha. Ar fortfarande mycket battre pa svenska an engelska, men engelska ar liksom det som jag har hort, last och pratat de senaste manaderna, sa kanns tusen ganger mer naturligt. Nar jag forsoker prata svenska maste jag tanka massor och tvinga fram det. Det slinker ut engelska ord och fraser helt obetankt med. Haha sorgligt.

Mormor: Ska absolut beratta mina festhistorier for dig. Fragan ar bara om du vill hora? :)

pusssss

6 kommentarer:

  1. Anonym sa...

    Vad är det du säger!?
    Frågar om din kära mormor vill hora! :0
    Hehehe. (Ja, jag vet att hon inte kan skriva åäö - Så att jag inte får hela släkten på mig.)
    Sweatshirt blir väl tjocktröja, eller? Och det ser man ju på svenska hemmafester med, inget konstigt med det, väl?
    Hehehe. Låter som du har det nice där nere, även om de kanske borde anställa mig som el cocinero. Tell 'em I said that.  

  2. Anonym sa...

    hallå
    oscar sitter och försöker få kontakt med dig. Vi har precis sett en gammal film på tv och prata om dig och undrat hur du har det. Ta kontakt med oscar om du är vid datorn/eva  

  3. Anonym sa...

    haha.. ja vet .. det finns en svensk tjej i på skolan nära min ..
    haha när vi försöker snacka svenska går det itne o när ja idag ringde henne och lämnade röstmeddelande märkte jag att jag hade en superful amerikank dialekt :(  

  4. Anonym sa...

    Ida, jag tycker att du gör en till blogg. En "fest blogg". Den berättar du bara om för dina vänner och dom du vill ska läsa den :D Jag skulle hemskt gärna se dig lite små hög sådär ;)

    Hänt mycket sen då åkt..vi röker på för gämnan här hemma ;) ha..ha..

    Glöm inte ditt kära Sverige bara, det är ditt hemland och det är det d älskar och.. jo visst.. NJUT AV USA FÖR FAN! Är avundsjuk, det vet du ju vid det här laget^^
    Puss på sig / Johanna :)  

  5. Anonym sa...

    Vilket roligt inlägg sweeite :D Pussssss / Elin  

  6. Anonym sa...

    Jag vill absolut inte dö nyfiken så fram med detaljerna... vad skulle vara speciellt med Sverige om du valde fem saker? vi är ju så himla lagom så det stör. Allt snusk i matväg kommer ju därifrån, flottiga hamburgare,chips, galna färger i kläder, blått hår o dygnet runt TV. Vad är onyttigt svenskt?
    Här är det snö o blask, snorhalt i dikeskanten.Mamma o jag laddar för shakri matta "spikmatta" man måste självplåga sig så man vet att man lever. Snart blir det glödande kol också. Vi ska allt lära dig dom konsterna!
    Kram på dig!  


Blogger Template by Blogcrowds


Copyright 2006| Blogger Templates by GeckoandFly modified and converted to Blogger Beta by Blogcrowds.
No part of the content or the blog may be reproduced without prior written permission.